Heippati rallaa!

Hyvä liikuntaharrastus pitää myös ikääntyvän mielen ja kropan kunnossa.

Tiesithän, että kuvien ja tekstien kopiointi ei ole sallittua, mutta voit kyllä jakaa linkin tähän blogiin tai tekstiin. :)

keskiviikko 29. toukokuuta 2013

Hölkäten aurinkoiseen aamuun

Polar RS400
Heräsin varhain ja virkeänä. Linnut lauloivat ja aurinko paistoi - täydellinen kesäpäivä tulossa.
Kävin hölkkäämässä. Mukava juosta heti aamusta, kun on vielä raikasta ja rauhallista.
Käytin sekä SportsTrackeria että Polarin mittaria, kun pitää välillä tarkistaa noita sykkeitä.



Ennen lähtöä tein myös kuntotestin.
Tulos oli tasolla Hyvä, mutta ei enää Elite, johon edelleen on pyrkimys.
Oli sentään noussut edellisen mittauksen tasosta Tyydyttävä.


28.05.2013 klo 7:35:41
Kesto: 1:15:13
Matka: 10,3 km
askeleet: 12 135
kulutus: 764 kcal
keskivauhti 7:19 min/km 


Linkki Sports Trackeriin.

Sama harjoitus Polarin mittarilla:

28.05.2013 klo 7:38:02
Kesto: 1:14:16
Matka: 10,04 km
askeleet: -
syke: 68 / 141 / 168
kulutus: 438 kcal 
vauhti: 7:13 / 5:33 min/km 
Juoksuindeksi: 43 

sunnuntai 26. toukokuuta 2013

Sauvarullaluistelua

kauan, mutta hyvin palvelleet varusteet  ;)
Sauvarullaluistelua... kuulostaa hassulta toi nimi. Piti ihan googlata että kirjoitetaanko se noin. 
...kirjoitetaan, ainakin Wikiapedian mukaan.

 ... ja sillä (wikipedia) kerrottiin, että:
"Sauvarullaluistelu on urheilulaji, jossa sauvoja käytetään rullaluistimien kanssa. Sauvarullaluistelua voi pitää rullaluistelun ja rullahiihdon välimuotona. Monet hiihtäjät käyttävät sauvarullaluistelua kesälajinaan.

Sauvarullaluistelun etuna tavalliseen rullaluisteluun pidetään sauvojen antamaa lisänopeutta sekä kahta ylimääräistä tukipistettä. Voidaan kuitenkin sanoa, että sauvojen käytöstä ei ole hyötyä nopeuden lisäämisessä tietyn nopeuden ja/tai teknisen osaamisen saavuttamisen jälkeen. 

Sauvoista on hyötyä erityisesti ylämäessä. Sauvarullaluistelu on erittäin tehokas liikuntamuoto, koska se aktivoi sekä ylä- että alavartalon suuria lihasryhmiä."

Tuota vauhdin lisäystä sauvojen ansiosta olekin jo kauan epäillyt, ja nýt sekin tuli 'todistettua'.
Nykyään tulee lähes aina käyetettyä sauvoja.

26.05.2013 klo 14:31
Sauvarullaluistelu
matka: 15,0 km
aika: 1:21:23
kulutus: 432 kcal

Linkki  SportsTrackeriin (reitti ja kuvat )

torstai 23. toukokuuta 2013

Haaste

Yksi bloggaaja heitti minulle tämän haasteen ja tietenkin otin haasteen vastaan.
Haasteen tarkoituksena on löytää uusia blogeja ja antaa huomiota niille, joilla on alle 200 lukijaa.
...no, tuota lukijamäärää on vaikea arvioida, koska haasteessa ei kerrota, mistä aikajaksosta on kyse.
Mutta lieneekö tuo niin tarkkaa? – ei varmaan!
Vaikeinta oli löytää 11 haastettavaa blogia.
Pahoittelen jos tämä tulee sinulle, joka on haastettu jo aiemmin!

Kiitos, ’Voiko äiti urheilla?-blogin kirjoittajalle,  Sporttimamalle haasteesta!
Hän jätti minulle viestin: ”Moikka, haastoin sinut! http://mamaliikkuu.blogspot.fi/



Ja sitten siihen haasteeseen!


Ohjeet:

1. Jokaisen haastetun pitää kertoa 11 asiaa itsestään.
2. Haastetun pitää vastata myös haastajan 11 kysymykseen.
3. Haastetun pitää keksiä 11 kysymystä uusille haastetuille.
4. Haastetun pitää haastaa 11 bloggaajaa, joilla on alle 200 lukijaa.
5. Haastetun pitää kertoa, kenet hän on haastanut.
6. Ei takaisin haastamista.

 ... ja tästä se lähtee.

11 asiaa minusta, Fanniilo.

  1. Innostun uusista asioita ja kokeilen mielelläni kaikenlaisia uusia juttuja.
  2. Olen kekseliäs ja uskon, että jokainen osaa sitä mitä haluaa. Joku osaa hyvin, toinen ehkä vähemmän hyvin, mutta osaa - joka tapauksessa.
  3. Olen optimisti. Uskon, että asioilla on taipumus järjestyä.
  4. En kestä neuvomista. Haluan tehdä asiat omalla tavallani.
  5. Liikunta on minulle tapa hoitaa kroppaa ja mieltä.
  6. En ole yhtään kilpailuhenkinen, vaikka 60-luvulla kilpailin yleisurheilussa. Nykyään haastan itseni usein melko vaativiinkin suorituksiin.
  7. Liikun mieluiten yksin, koska voin hiljaisuudessa tyhjentää myös mieleni.
  8. Olen rakennusmestari ja insinööri, mutta nyt varhaiseläkkeellä.
  9. En tykkää oluesta - tai no, alkoholiton inkivääriolut on Ok.
  10. Haaveilen vielä yhdestä maratonista.
  11. Toivon, etten koskaan joudu vanhainkotiin vuodeosastolle.


Sporttimaman kysymykset minulle:



1. Mitä emme vielä tiedä sinusta?
    –
Olen neitsyt (horoskooppi).
2. Millainen treenaaja olet? Tarvitsetko valmentajan huutamaan selän taakse vai nautitko kun saat tehdä asiat omalla tavallasi?
  
– Olen sinnikäs, mutta yleensä pysyttelen mukavuusalueella. Kerroin jo aiemmin, etten kestä neuvomista.
3. Joukkue- vai yksilölajit?
  
– Yleensä yksilölajit. Vaihtelun vuoksi myös joukkuelajit käy (lentopallo, kirkkovenesoutu, vaellukset yms.).
4. Elämäsi käännekohta?
    – Ammatin valinta. Ajauduin tekniselle alalle, vaikka minusta piti tulla liikunta-alan ammattilainen.
5. Minkä näistä valitsisit: a) maitorahka b) pähkinäpussi c) pihvi
     a
6. Onko sinulla esikuvaa, kuka?
   
– ei ole
7. Montako tuntia viikossa vietät aikaa tietokoneella?
   
– ennen (työ) n. 40 - 50 h/vko, nykyään n. 10 - 30 h/vko
8. Entä urheilun parissa?
  
– ennen n. 20 h/vko, nykyään n. 10h/vko (sis. myös hyötyliikuntaa)
9. Minkä asian haluaisit muuttaa elämässäsi?
  
– eipä tule mitään mieleen; tämä on hyvä näin!
10. Mikä motivoi sinua pääsemään päämäärääsi?
  
– sinnikkyys ja se että, tekeminen vastaa sille asettamiani odotuksia.

11. Miksi kirjoitat blogia?
   
– omaksi ilokseni (yksi harrastus muiden joukossa), mutta jos joku kiinnostuu blogistani, se on ylimääräistä plussaa.

Haastan seuraavien blogien kirjoittajat:  

http://kipinoitakenganpohjista.blogspot.fi/
http://kotoisasti.blogspot.fi/
http://sporttaillaan.blogspot.fi/
http://parempiapolkuja.blogspot.fi/
http://kohtimaratoonia.blogspot.fi/
http://kilometrikerrallaan.wordpress.com/
http://sininmatkaan.wordpress.com/
https://heinijuoksee.wordpress.com/
http://triathlontreeni.blogspot.fi/
http://ranningbyjenni.blogspot.fi/
http://inkasmoments.blogspot.fi/

... ja kysymykseni uusille haastetuille:

1. Mikä sai sinut kirjoittamaan blogia?
2. Mitä urheilu merkitsee sinulle? 
3. Mikä on lempilajisi?
4. Tykkäätkö kilpailla?
5. Minkä ikäisenä aloitit liikunta harrastuksesi?
6. Pisin kerralla juoksemasi matka?
7. Paras urheilumuistosi?
8. Oletko tekstiiliurheilija?
9. Paljonko urheilu vie aikaasi tavallisella viikolla?
10. Mikä on seuraava tavoitteesi?
11. Mitä emme vielä tiedä sinusta?

 --
Kirjoitti Fanniilo


maanantai 20. toukokuuta 2013

...sopiva saunalenkki

Nallikari
Pientä hölkkää - niinkuin iltapuhteeksi.

Lämpötila +20 ja aurinkoista.

20.05.2013 klo 19:35
Kesto: 41:44
Matka: 5,5 km
askeleet: 6018
kulutus: 392 kcal
keskivauhti 7:38 min/km 


Linkki Sports Trackeriin.

keskiviikko 15. toukokuuta 2013

... kävelyyyy

aurinkoinen päivä
Hidasta kävelyä, kauppareissulla.

15.05.2013 klo 17:06
Kesto: 1:24:22
Matka: 6,21 km
askeleet: 7350
kulutus: 330 kcal





Linkki Spots Trackeriin 
 

tiistai 14. toukokuuta 2013

... 'päivällislenkki' potkupyörällä

Ravintola Uleåborg
... loimulohisalaatti (Kauppahallista)

Kävin kaupungissa potkupyörällä. Päivä oli mitä ihanin - aurinkoinen ja lämmin kesä keli. Ei tullut aamulla syötyä, joten poikkesin paluumatkalla Kauppahalliin ja hain sieltä loimulohisalaatin. Istahdin rantalaiturille nautiskelemaan ateriastani ja kylläpä se maistuikin.  Nämä on niitä elämän pieniä nautintoja. ;)
 

14.5. 2013  klo12:16
Kesto: 1:18:04
Matka: 13,2 km
askeleet: -
kulutus: 683 kcal
keskivauhti 5:53 min/km



Linkki Sports Tracker   ... sateliitit hukassa ;)

sunnuntai 12. toukokuuta 2013

Äitienpäivän aamulenkki

Nyt ei voi maistella tuota äitienpäiväkakkuakaan, kun olen päättänyt kokeilla 8 vko:n ajan gluteenitonta ruokavalioa - viljat ja tärkkelys pois.
Tärkkelys pois
siksi, koska se hajoaa sokeriksi, mikä heikentää suolen kykyä toimia normaalisti.
Nyt on toinen päivä menossa.
Toivottavasti 2 kk:n päästä olen terveenpi ja toivottavsti sivutuotteena myös hoikempi; ilman leipää.


Piti käväistä pieni lenkki ... arvelin että se korvaisi tuon puuttuvan kakkupalan. :) 

12.05.2013 klo 9:38
Kesto: 55:46
Matka: 7,1 km
askeleet: 8514
kulutus: 497 kcal
keskivauhti 7:51 min/km 


Linkki Sports Trackeriin


Polarin juoksutietokoneella mitattua:
Juoksutreeni : 7,55 km, 54:51,8
  • Vauhti  ka 7:16 / min 4:22
  • syke (max) 178, (ka) 141, (min) 71
  • energiankulutus: 366 kcal
  • Juoksuindeksi : -
Polarin käyrä

Kierros  Aika  Kierrosaika   Syke  Max  K-arvo    Min  Matka  min/km   
A 1.    0:06:57,1  6:57,1        139    143    125         71    1,025    6:22   
A 2.    0:14:54,9  7:57,8        142    144    130        101    0,970    6:50   
A 3.    0:22:26,4  7:31,5        127    151    142        122    0,992    6:54   
A 4.    0:29:30,8  7:04,4        141    178    143        128    1,043    6:47   
A 5.    0:36:42,1  7:11,3        143    155    144        128    1,052    6:49   
A 6.    0:43:49,3  7:07,2        161    161    144        123    0,906    6:45   
A 7.    0:51:00,5  7:11,2        158    165    149        127    1,020    6:33   
   1.   0:54:51,8  0:54:51,8   152    178    140         71      7,592    6:42   

keskiviikko 8. toukokuuta 2013

Pitkästi kevyttä hölkkää

auringonpaistetta rantakivellä

08.05.2013  klo11:39 Aurinkoinen päivä.

Olipas se ... mukavaa.
Kesken lenkin voi vaikka istahtaa rantakivelle paistattelemaan päivää.
Sports Trackerissa on muutama kuva lenkin varrelta.


Kesto 1:56:52
Matka: 14,6 km
askeleet 16 863
983 kcal
keskivauhti 7:58 min/km

lauantai 4. toukokuuta 2013

... ravimatkat potkupyörällä

Kävin raveissa. Kuntoilu oli tänään pelkästään potkupyöräilyä. Hyötyliikuntaa, mutta silti tehokasta, koska sain ihan kunnon hien aikaiseksi. Matkaa kertyi yhteensä liki 15 km  ja kaloreita kului n. 1000 kcal.
... tulipa kulutettua tämän päivän herkut, eli 200g pehmeistä viikunoita (n. 500 kcal) ja lisäksi yhdet pullakahvit.

Potkupyörällä raveihin,  linkki
... ja sitten takaisin,  linkki

keskiviikko 1. toukokuuta 2013

Vappuhölkkä

Onkohan tämä normaalia, kun taas on hyvä fiilis? Aurinkokin paistaa. :)
Pieni aamuhölkkä tuntui hyvältä, vaikka sain juosta melkein yksikseni, eikä kukaan edes soitellut. ... kaupungissa pystyttelivät vappukojuja ja arkitehtikillan porukka paistatteli päivää Pikisaaressa talonsa seinustalla; elelivät ehkä vielä eilistä.


 Vappuhölkkä 6,16 + 1 km = 7,2 km

Linkki sports trackeriin.
(muistin laittaa laitteen päälle vasta 1 km juoksun jälkeen.)