Heippati rallaa!

Hyvä liikuntaharrastus pitää myös ikääntyvän mielen ja kropan kunnossa.

Tiesithän, että kuvien ja tekstien kopiointi ei ole sallittua, mutta voit kyllä jakaa linkin tähän blogiin tai tekstiin. :)

keskiviikko 21. tammikuuta 2015

Pakkaskävelyä

Kodin Ykkönen
ratapiha ja taustalla Joutsensilta
'juna män justiisa'
huurteiset puut
iltavalaistusta

Kävelyä 20.1.2015
kesto: 1:20:10
Pakkasmittarissa  -22 astetta ja Polarin mittarissa 8 km ja rapiat päälle. Kulutus 510 kcal josta rasvan osuus 31% ... hitaasti hyvä tulee tai sitten ei.

Yllättävän vähän liikunta kuitenkin polttaa kaloreita. Pitäisi olla pitkäkestoisia harjoituksia. Kilo rasvaa vastaa 7000 kcal, joten aika paljon siihen pitää liikkua.  ...säännöllisyys ja toistuvuus lienevät avainsanat.

ps. sormia paleli valokuvatessa :)

tiistai 13. tammikuuta 2015

Pientä arkikävelyä ja asiointia

Eilen oli -22 astetta pakkasta, mutta tänään enää -13, joten kävelin kaupungista kotiin.
 ... tietenkin otin muutaman valokuvan ja huomasin, että kun pysähtyy kuvaamaan, siinä tuharautuu helposti muutama minuutti, jopa 1-5 minuuttia kohteesta riippuen.

Ei ihme, jos lenkkien kierrosajat ovat mitä ovat. ...nooh, eipä niillä enää mitään merkitystä olisikaan, mutta kun tulee kuitenkin mittailtua noita aikoja  ja matkoja. :)

... mutta kyllä täällä kelpaa kylpeä, ruokailla ja ulkoilla.
sorsat kylpemässää
linnut riokailemassa
... ja ensiluokkaiset pyörätiet
KÄVELY 
tiistai 13.1.2015 12:11

KESTO [hh:mm:ss]  1:48:57

MATKA [km] 7,050

KESKISYKE [bpm] 104
MAKS. 130 / MIN. 73

KALORIT [kcal] 460, josta rasvan osuus 47%
PERUS- JA KESKITEHOINEN HARJOITUS, PITKÄ

KESKIVAUHTI [min/km] 15:26, MAKS. 06:00

HARJOITUSKUORMITUS
Kohtalainen
Tämän harjoituksen kuormitus 11 tuntia

lauantai 10. tammikuuta 2015

Tuppuraiset kelit

ilta Toppilansaaressa 8.1-15


Viime päivinä on ollut melko tuppuraiset kelit, mutta tykkään koiranilmoista. En omista koiraa, joten joudun ulkoiluttamaan vain iteseäni.
Torstaina 8.1. kävelyä tuli tunti ja 6 km.
Valokuvia piti ottaa kyllä enemmän kuin kuus, sillä ilta oli tosi 'hieno'.

Lauantaina 10.1. tuli käveltyä vähän enemmän ja hikikin siinä tuli paksun untuvatakin alla.
Kävelyä  kaksi tuntia.
matka:  13 km
keskivauhti[min/km]: 9:42 min/km
nopein kierros (12.) 8:48 min/km,  hitain kierros (7.) 10:36 min/km
keskisyke[bpm]: 140, maks. 183/min.75
kulutus: 930 kcal, josta rasvan osuus 24%

Täältä pääset katsomaan Polarin koosteen lenkistäni ... keli oli kyllä huomattavasti talvisempi.

lauantai 3. tammikuuta 2015

Vuoden 2015 eka hiihto

Hyvää alkanutta vuotta!
Uusivuosi käynnistyi ja yksi lupaus tuli tehtyä - 'Fb:n Tipallinen tammikuu' - eli pitää juoda 2- 3 litraa vettä päivässä. Hyvä ja terveellinen haaste!

Kävin uuden vuoden päivänä  (1.1.-15) kokeilemassa hiihtoa tuossa lähimetsässä.
Sää oli mukava,  +3 astetta, mutta latupohja oli kehno ja erittäin liukas. Pysyin sentään pystyssä.
Nippa nappa kuusi  kilometriä hiihdin (vapaahiihtoa) ja se riitti.

Viime aikoina on tullut niin vähän hiihdettyä, että tuokin laji pitäisi opetella uudelleen.