Heippati rallaa!

Hyvä liikuntaharrastus pitää myös ikääntyvän mielen ja kropan kunnossa.

Tiesithän, että kuvien ja tekstien kopiointi ei ole sallittua, mutta voit kyllä jakaa linkin tähän blogiin tai tekstiin. :)

lauantai 19. elokuuta 2017

MBT-kengät ja sauvakävely

kävelytekniikka MBT-kengillä

Sauvakävelyn oikea tekniikka
Muistin,  että MBT:n kenkäni ovat olleet monta vuotta kaapissa,  käyttämättä. Päätin korjata asian välittömästi.  Aamulenkille varustauduinkin lenkkareitten sijaan 'iki-ihanilla'  MBT- sandaaleilla ja 5 cm ylipitkillä kävelysauvoilla.


... jaa, että Miksikö liian pitkät sauvat?

Syy on yksinkertainen:
Olen unohtanut (3 x jälleen) omat sauvani johonki kauppaan ja käytän nykyisin mieheni sauvoja. Tällä kertaa ne olivat sopivan mittaiset, koska MBT kenkien pohjat ovat normaalikenkiä paksummat ja sauvat tuntuivatkin ihan omilta. 💁

Aluksi vähän pähkäilin tuon yhdistelmän toimivuutta. Hyvältä se tuntui ja jälkeenpäin googlaamalla löysin asialle myös vahvistusta Varuste. net sivustolta, josta ohessa itseä kiinnostaneet havainnot.

"Soveltuvatko MBT jalkineet sauvakävelyyn?
MBT –jalkineet soveltuvat erinomaisesti sauvakävelyyn edellyttäen, että sekä kävely- että sauvakävelytekniikka ovat kunnossa.
Ei pidä harppoa askelta edestä tai asettaa sauvoja askeleen eteen. Lantion pitää asettua askeleen päälle ja jalan vienti taakse tapahtuu sekä takareidellä että istumalihaksella. Sauvatyöntö suuntautuu takaviistoon ja vastakkaisen jalan työntö samansuuntaisesti ilman varpailta puristamista.

Muista kuitenkin, että ensin sinun tulisi totutella kävelemään oikein ja mukavasti MBT jalkineilla ennen kuin käytät niitä aktiivikuntoiluun.

ps. Jalkineiden rakenne ja toiminnallisuus eivät sovellu kovavauhtiseen juoksuun ja päkiältä ponnistaminen voi rikkoa jäykän pitkittäisrakenteen. Reipas kävely ja hidas hölkkä (Kts. Käyttöönotto-opastus) ovat suositeltavia kuntoilumuotoja MBT jalkineilla."


"Sopivatko MBT:t akillesjänne-  ja nivelvaivoista kärsiville?

MBT-jalkineet eivät vaikuta varsinaisesti akillesjänteen pituuden venymiseen. MBT-jalkineilla kävellessä kuitenkin kuormitus akilleksen alueelle vähenee. Tämä johtuu siitä, että MBT-jalkineilla kävellessä nilkan dorsifleksiokulma eli nilkan koukistuminen on pienempi työntövaiheessa kuin tavanomaisilla kengillä.

Lisäksi MBT:t aktivoivat niitä lihaksia, joita kävelyssä ja seistessä käytämme, jolloin jalkineet lisäävät myös aineenvaihduntaa ja verenkiertoa ko. alueilla. Tämä taas omalta osaltaan lisää esim. akillesjänteen elastisuutta. MBT:t myös ohjaavat ryhtiämme suorempaan kävelyasentoon, jolloin selkäranganseutuun ja niveliin kohdistuva kuormitus vähenee.

Eli toisin sanoen kengän hyödyt ovat hyvät ajatellen koko 'kineettistä ketjua'."

Lisää MBT-kengistä täältä.

maanantai 14. elokuuta 2017

Mittarin (M430) testausta

Kävin aamulla tetaamassa uutta mittaria sauvakävelylenkillä ja hyvi toimi. Rantareitillä on kaksi kuntolaitepistettä, joissa en nyt pyshtynyt mutta pitänee joskus poiketa.  Merijalinrannassa on ollut kuntopaikka jo pidempään, mutta nyt huomasin että Raatissa, Kuusisaarta vastapäätä on uusi laitepaikka ja uusitun Kuusiaaren nokalla on myös laituri ja uimaranta.

Aamulla sauvakävelyä  6 km 
kesto: 1h 5 min
keskivauhti 10:52 min/km, maks. 08:34min/km
sykkeet: keskisyke 114 bpm /maks. 128 / min. 64
kalorit: 308 kcal

Koko päivä tulos:
Päivittäinen aktiivisuustavoite 191 %
Askeleita /pv 16087 askelta (10,0 km) 
Poltettuja kaloreita
/pv 1947 kcal

Polarin koe uudelleen linkki.

Jälleen uusi mittari

Polar M430 

No joo, kyllä olen laiteriippuvainen!
Tavoitteni oli elää ilman mittareita ja reilun vuoden pärjäsinkin ilman, mutta kunto laski, erittäin hyvästä tyydyttävään ja se ei oikein tyydytä.😬


Olen huomannut, että tarvitsen jonkinlaisen motivaattorin, koska liikun yleensä yksin.
... siispä, kävin taas ostamassa sykemittarilla varustetun rannetietokoneen (taitaa olla jo viides Polar, mutta kaikki olen myynyt käytettynä eteenpäin, kun uusia ominaisuuksia on tullut).

Tässä on ehdottomasti parasta sisään rakennettu gps ja sykemittaus ranteesta.

Tämä (M430) vaikuttaa suorastaan mukavalta. Ominaisuuksia on lähes saman verran kuin edellisessä (V800), joka oli tarkoitettu aktiiviurheilijoille. Tämän etu on juuti tuo 'kaikki samassa laitteessa', eikä erillistä sykevyötä tarvitse käyttää. Sanoisin, että helppo ja mukava 'mummon mittari'.

Aattelin heti aamusta viedä tätä vähän kävelylle! :)