Heippati rallaa!

Hyvä liikuntaharrastus pitää myös ikääntyvän mielen ja kropan kunnossa.

Tiesithän, että kuvien ja tekstien kopiointi ei ole sallittua, mutta voit kyllä jakaa linkin tähän blogiin tai tekstiin. :)

lauantai 2. heinäkuuta 2016

Tunti rullilla

Harvakseltaan tulee päivitettyä juttuja tänne blogiin, kun viime aikoina on tullut harrastettua vain pieniä vaunulenkkejä ja vauvan hoitoa.
Tyttären vauvelia olen päässyt hoitelemaan, mikä on tosi ihanaa, mutta mutta...

Nyt kävin kesän ensimmäisen rullaluistelulenkin ja olipa todella mahtava hikoilla, etten sanoisi "Ihan parasta"! Aluksi tuntui, että reisilihakset on pelkkää höttöä, mutta äkkiä ne taas alkoivat toimia.
Tapasin matkalla erään tuttavankin ja pitihän siinä vähän jutustella, joten suoritukseen sisältyy( 9-10 km paikkeilla) jonkin verran luppoaikaa, mutta eipä taida haitata kun ei ole kilpailemisesta kyse.

Käytin luistellessa Sports Trackeria, sillä myin keväällä Polar V800 kelloni pois kun sitä ei tullut enää käytettyä. Hyvin meni kaupaksi ja hyvin olen pärjännyt ilman kelloakin.

ROLLER SKATING (rullaluistelu)
kesto 00:59:48
matka 11.22 km
keski vauhti 11.3 km/h
energian kulutus 375 kcal
max. vauhti 32.5 km/h
nousu /lasku 291 / 366 m

Linkki SportsTrackeriin

ps.
Luistellessa tuli mieleen, että olisiko rullakuistelu vähentynyt ja into vähän hiipunut?
Päättelen siitä, että käytettyjä rulliksia on todella paljon tarjolla ja luistelijoita on katukuvassa huomattavasti vähemmän kuin muutama vuosi sitten. Nyt taitaa pyöräily ja polkujuoksu olla enemmän suosiossa. Tiiä häntä!

sunnuntai 20. maaliskuuta 2016

Vapaahiitoa

kuvassa  joku  hiihtäjä tiistain lenkiltä :)

Kävin kaksi samanlaista lenkkiä, samoilla välineillä. Vertailin tuloksia  ja kyllä vain voin todeta, että päivät eivät ole veljiä keskenään.  Molemmat oli aurinkoisia päiviä, mutta tiistaina + 4 astetta ja tänään -4. Tänään oli hyvä luisto ja fiilis, tiistaina pehmyttä ja tuntui tosi raskaalta.
Sykkeet nousee vaikka se ei välttämättä tunnu pahalta.
Tänään piti pysähtyä hetkeksi, että sain sykkeet alas.
Syke putoaa tosi nopeasti tuosta n. 170 bpm > n 125, mutta nousee heti kun lähtee liikkeelle.

Vapaahiihto: 
Sunnuntai, Maalis 20, 2016 14:16 | Polar V800
Kesto 00:32:20, matka 6.04 km
Keskisyke 153 bpm, maks. 172  |  Min. 85

Kalorit 280 kcal, rasvan osuus kaloreista 10 %

Keskinopeus 11.2 km/h, maks. 19.1 km/h

Harjoituskuormitus: Erittäin rankka
Tämän harjoituksen kuormitus 1 päivä 14 tuntia

Nousu 15 m, lasku 15 m

Harjoitusmuistiinpanot: Miltä tuntuu?
Hienolta.
-4 astetta ja aurinkoa. Luistava keli.
Teki mieli jatkaa, mutta kun oli vasta talven neljäs hiihto, en viitsinyt ahnehtia. ;)

Polar linkki
https://flow.polar.com/training/relive/471079883

# # # # # #

Vapaahiihto 
Tiistai, Maalis 15, 2016 13:33 | Polar V800
Kesto 00:41:50, Matka 6.00 km
Keskisyke 150 bpm, Maks. 172  |  Min. 84

Kalorit 359 kcal, Rasvan osuus kaloreista 12 %

Keskinopeus 8.3 km/h, Maks. 17.3 km/h

Harjoituskuormitus: Äärimmäinen
Tämän harjoituksen kuormitus 2 päivää 12 tuntia

Nousu 15 m, lasku 15 m

Harjoitusmuistiinpanot:
Miltä tuntuu?

Ei kovin hyvältä.
+4 astetta ja aurinkoista ja tuulista.
Raskas ja pehmyt latu.

sunnuntai 14. helmikuuta 2016

Hölkkää

Toppilansaaren rantaa

Olipas terapeuttista käydä pitkästä aikaa hölkkäämässä. :)
Pyörätiet oli auraamatta, mutta yhtään ei haitannut. Nastalenkkareilla menin. Kiertelin katselemassa myös merenrantoja ja jää näytti paikoin aika mustalta.
Tuli mieleen, että onkohan sinne enää mitään asiaa, vaikka muutamia pilkkijöitä siellä olikin.
Itse en ehkä uskaltaisi mennä, vaikka en ole vielä päässyt käyttämään lumikenkiä tänä talvena.

Toppilansaaresta tämäkin

torstai 11. helmikuuta 2016

112- lenkki potkupyörällä

Katse Pikisaaren sillalta Raattiin - märkää ja harmaata.

Tällainen harmaa päivä tänään 11.2 ja kaikenlaisia 112-hätänumero tapahtumiakin on ollut päivän kunniaksi. Järjestin itselle oman tapahtuman ja kävin potkupyörällä 112-lenkin eli 11,2 km. Pari kertaa piti mennä kodin ohi että matka täyttyi. (Smile hymiö)

Linkki  harjoitukseen, jossa lajiksi on merkitty rullaluistelu, koska Kickbikea ei vielä ole valikossa. Ajattelin että rullaluistelun rasitustaso on ehkä lähinpänä potkupyöräilyä.

Paikoin oli liukasta, mutta nastalenkkarit piti hyvin.
Pyörissä ei ollut nastoja, mutta en kaatuillut. (Smile hymiö) ...ainoastaan kerran meinasin ja vasta kotikulmilla, tiukassa kaarteessa.

Ai niin, enpä olekkaan vielä muistanut kehua noita IceBug nastakenkiä, vaikka hankin ne jo syksyllä. Ovat nimittäin aivan älyttömän hyvät, vähän kalliit, mutta hintansa väärtit.

Minulla on kuvan malli, mutta näitä on monia muitakin malleja.
Linkki lisätietoihin.



keskiviikko 10. helmikuuta 2016

Vesikelit

Monta päivää on satanut vettä ja mittari on ollut plussan puolella. Tiet on jäisiä ja lumet on kohta kaikki sulaneet. ... että se siitä hiihtelystä!

... no, jospa se siitä vielä iloksi muuttuu!

lauantai 6. helmikuuta 2016

...hiihdetty

Samalla kun aloitin hiihtämisen, aloitin myös gluteenittoman ja soijattoman ruokavalion.

4.2.106  5 km (lähimetsän kotirata) - kesto 39:16, kulutus 331 kcal,  edelleen väkinäistä
3.2.106  5 km (lähimetsän kotirata) -kesto  42:40, kulutus 335 kcal,  väkinäistä menoa

keskiviikko 3. helmikuuta 2016

Hiihtokausi 2016 avattu

Kävin pienen hiihtolenkin, ihan vain kokeeksi. Vitosen (5 km) kiersin tuota kotimetsän lenkkiä. Latukone oli juuri käynyt ja luitelubaanakin oli hyvässä kunnossa. Vain yksi hiihtäjä oli mennyt siitä ennen minua, eikä siellä sitten muita näkynytkään.
Keli oli mitä parhain, ei mikään lentokeli mutta mittarissa vain -4 astetta ja aurinkokin pilkisti muutaman kerran puiden lomasta.

Toivottavasti innostun taas hiihtämään!

Muistelin tuolla ladulla aikoja, jolloin kunto oli hyvä ja kilometrit taittuivat.
Vitosen lenkin vuoksi ei silloin viitsinyt juuri suksia jalkaan laittaa ja töiden jälkeenkin saatoin käydä vielä parinkympin lenkin, eikä se rasittanut. Oi niitä aikoja!


tiistai 2. helmikuuta 2016

Terveiset Thaimaasta 2016

Oltiin pari viikkoa Thaimaan lämmössä, Cha-Amissa. Eilen tultiin kotiin ja oi miten ihanaa olikaan herätä omasta sängystä! Nukutti makiasti.  
Lenkkelyä siellä ei tullut harrastettua, mutta kävelyä jonkin verran. 
Polarin mittaria käytin kerran rantavesikävelyllä.
Video ja tiedot näkyy täältä:
Video ja tiedot näkyy täältä:https://flow.polar.com/training/relive/391046514Hymiö smile
Tuo 'lenkkikaverini' mittaa myös unen laatua jos kellon pitää yöllä ranteessa. Muutamana yönä pidin ihan vain seuratakseni.
Viime yönä unta tuli 9h 29 min, josta 8h 23min rauhallista unta.

Pitkä matka rasitti ja kaiken kukkuraksi kotimaan jatkolento oli peruttu. Jouduimme yöpymään lentohotellissa vielä toisenkin yön (onneksi meni Norwegianin piikkiin.)
ma-ti 1.2 (Bonus Inn) 4h 57 min, josta rauhallista 3h 31min. (lentohotelli Vantaa)
su-ma 31.1 (Rantasipi) 1h 41 min, josta rauhallista 1h 41 min. (lentohotelli Vantaa)
la-su 30.1 (Thaimaa, lähtöp.) 5h 3 min, josta rauhallista 4h 20 min.
pe-la 29.1 (Thaimaa) 6h 48 min, josta rauhallista 5h 9 min.

Meikäläiselle ei riitä muutaman tunnin yöuni! ...huomaan, että verenpaine nousee ja ärsyynnyn helposti.
Cha-Am rantaa

hotelli

perhematkailua ;)

Hua-Hin
 Hymiö grin