keskiviikko 21. lokakuuta 2020

... ja jälleen uusi mittari

Taas  piti hankkia uusi mittari, siinä toivossa, että tulisi liikuttua enemmän.
Olen selvästi laiskistunut.

syke

Kardiokuorman status,
ei vielä tarpeeksi dataa

Polarin mittareissa pitäydyin edelleen ja nyt vuorossa Polar Vantage M. 

Käyttöohjeet pitänee lukea, että osaa hyödyntää mittarin ominaisuuksia.

Kuntotestin tein ja se oli vain tyydyttävä, mutta sopii toivoa sen paranevan. 💪

tiistai 14. huhtikuuta 2020

Juoksukenkien nauhoitus

Jalkamme ovat yksilölliset ja jalkineiden leikkauksissa sekä istuvuudessa on eroja.
Oikeanlaisella nauhoituksella
jalkineesi istuvat paremmin jalkaasi. 
Ongelma saattaa olla se , että kantapää nousee, varvastila ahdistaa, holvikaaressa tuntuu kipua tai kantapää on kapea ja päkiä leveä.
Seuraavat nauhoitusohjeet on suunniteltu parantamaan kengän istuvuutta tyypillisissä istuvuutta heikentävissä tapauksissa. 

Kantapää nousee
Kantapää nousee
Nauhoita jalkine normaalisti molemmilta puolilta. Jätä viimeiset reiät nauhoittamatta.
Pujota vasemman ja oikean puolen nauhat kevyesti omien puoltensa reikien läpi ulkokautta. 
Näinreikien viimeisiin väleihin syntyy silmukat. Pujota nauhat silmukoiden läpi ristiin ja kiristä. 
Lopputuloksena on lukkonauhoitus, joka pitää kantapään tukevasti kenkää vasten.



Ahdas varvastila
Ahdas varvastila
Aloita nauhoitus pujottamalla nauha jalkineen ulkoreunan ylimmästä reiästä ulkokautta läpi.
Siirry seuraavaksi sisäreunan alimpaan reikään.
Jatka nauhoittamista normaalisti molemmin puolin ylös asti.
Kiristäessäsi nauhat kiinni kengän päällinen nousee hiukan jättäen varvasalueelle enemmän tilaa.



Holvikaaren kipu
Holvikaaren kipu
Aloita jalkineen alaosan nauhoittaminen normaalisti. Lähestyessäsi kengän puoliväliä vedä nauhat suoraan ylimpään reikään ohittaen
keskivälin reiät. Nauhoituksen keskiosa jää löysäksi ja näin päällinen sekä iltti antavat jalkaholville enemmän tilaa.



Kapea kanta, leveä päkiä
Kapea kantapää, leveä päkiä
Käytä nauhoitukseen kaksia lyhyitä nauhoja.
Nauhoita jalkineen alimmat reiät toisella nauhalla, ja ylimmät toisella. Kahden erillisen nauhan
ansiosta voit jättää päkiäosan löysäksi ja kiristää yläosan. Kenkäsi yläosassa voit käyttää lukkonauhoitusta. 
Lukkonauhoitus tekee kenkäsi kantapäästä tukevan.

Lähde: Ascis-klinikka, esite

tiistai 31. maaliskuuta 2020

Päiväkävelyllä

Ihana koiranilima - iliman koiraa. 😃
Ihan ittekseni oon saanu käveleskellä, mutta mikäs täällä on ollessa! 👍
Hyvää musaa ja kauniita maisemia.

Kuulokkeissa soi Spotifyn päivän suositukset,  mm. Lapinlahden Lintujen 'Se Ei Käy', mikä sopiikin oikein hyvin näihin koronarajoituksiin.

perjantai 14. helmikuuta 2020

Pitkä, kultturelli kävely



Tuli tehtyä pitkä 'kultturelli' kävely. Neljä tuntia siihen meni ja matkaa kestyi 15 km. Kultturelli siksi, että korvanapeissa kaikui Rakel Liehun romaani Helene Schjerfbeckistä.
Tapasin matkalla myös yhden tuttavan ja yhden ystäväni, joten  juttuseurastakin sain välillä nauttia. Keli oli sateinen ja paikoin liukaskin.
Kulutetut kalorit 1013 kcal.




Aurinko laski ja ilta saapui.

Kotona huomasin, että oli tainnut olla kova reissu, ainakin lahkeensuusta päätellen. 😆

lauantai 8. helmikuuta 2020

Eka hiihtely 2020


Hieno aurinkoinen päivä houkutti hiihtämään.
Talven ensimmäinen, 5 km lähimetsässä.  😊
Hyvä fiilis! ...jospa se siitä!

keskiviikko 5. helmikuuta 2020

Mun Masai ja kybun kengät

kybun kengät
Masai-kenkien isän, sveitsiläisen insinööri Karl Müllerin uusi keksintö:
MBT keinukengistä kybun jalkineisiin.

Kävin testaamassa noita kybun kenkiä ja tietysti ne piti hankkia! 
Tosin, iso miinus on todella suolainen hinta!
(ovat vielä kalliimmat kuin MBT:t)

Tutkimustietoon perustuva Terveet jalat -teos (Duodecim) arvioi, että masaikengät voivat auttaa sellaisia, joilla on selkä-, lonkka- tai jalkaterävaivoja, mutta kaikille niitä ei voi varauksetta suositella.

Minulla on ollut ajoittain jalkateräkipuja, joten mieluummin kokeilen noita kenkiä kuin syön särkylääkkeitä.
Aika näyttää auttaako? 


MBT-keinukengät
Näillä kybun kengillä olen kävellyt nyt myös talvella, sillä paksut ja superpehmeät pohjat pitävät kylmän loitolla pikkupakkasella ja tarvittaessa ohut villasukka on ihan Ok.

MBT-kenkiä en ole käyttänyt talvella, vaikka olen kävellyt niillä paljon ja ne ovat toimineet hyvin. Talvella ne saattaisivat olla vähän liian liukkaat.

Näiden kybun jalkineiden kehitystyön yhtenä lähtökohtana on ollut käytön helppous ja vaivattomuus.
Lupaavat, että "kybun jalkineiden käyttö ei vaadi totuttelua ja ne jalassa koet heti ainutlaatuisen Walk-On-Air tunteen, kuljet kevyesti kuin ilmassa leijuen!"

tiistai 21. tammikuuta 2020

Ei liikaa, eikä liian vähän!

Tämä vuosi on alkanut sangen terveellisesti.  Ruokavalio ja  liikunta ovat molemmat tarkkailussa, mutta  kummankaan suhteen ei ole tarkoitus mennä kohtuuttomuuksiin.
Ei liikaa, eikä liian vähän! - siinäpä se on, mottoni.

Tavoitteeni on saavuttaa hyvä olo pudottamalla ylimääräiset kilot syömällä ja liikkumalla.
Tässä kuussa on paino tippunut 2 kg, mutta hyvään oloon on vielä 5 kg matkaa.😅

Lankkuhaaste vastaanotettu.


lauantai 18. tammikuuta 2020

Uusi vuosi ja uusi alku

13.1.2020
Hölkkää ja kävelyä 43 minuuttia 




12.2.2020
Kävelyä  2h 55 min  9,08 km (Polat 430)

Tästä se alkaa, kevyempi elämä. 😁

sunnuntai 30. kesäkuuta 2019

Juoksuharjoituksia


Olen jälleen aloittanut juoksuharjoitukset. Nyt piti aloittaa ihan alusta.
Laitoin Polar 430 mittariin harjoitusohjelman, joka avulla pystyisin juoksemaan 11 viikon kuluttua 10 km:n lenkin.
Mittarissa on nyt valmis ohjelma, eikä minun tarvitse muuta kuin noudattaa sitä.
Yksinkertaista - vai onko sittenkään?
Pari kevyttä lenkkiä olen känyt ja mittari piipittää lähes jatkuvasti liian korkeista sykkeistä.
Sitten ei auta kuin hidastaa, ja kävelyksihän se menne. Olen kuitenkin päättänyt jatkaa harjoittelua siinä toivossa että kunto nousee, kilot karisee ja juoksukin alkaa kulkea, jossakin vaiheessa.

'Ans kattoo ny', kuinka käy!

lauantai 12. tammikuuta 2019

Hiihtoako?

Kävinkö hiitämässä? No, ehkä kävin, ehkä en. 🙅
... puolen päivän pohdinnan ja sitkän monojen testauksen jälkeen tosiaankin lähdin lähimetsän kotiradalle hiihtämään. Viidet monot sovitin. Valinta oli silti väärä ja liian ohuet sukat.
Yhden lenkin kiersin ja 14 min jälkee olin jälleeen kotona.
Ei vain huvittanut, ei yhtään tuntunut siltä että hiihtäminen on kivaa. Olen joko liian vanha tai muuten vain laiska.
Pitänee taas aloittaa nollasta, mutta nyt odottelen aurinkoisia keväthankia ennekuin lähden uudelleen kokeilemaan.

sunnuntai 30. joulukuuta 2018

Vuosi 2019


"Olen tänään siirtänyt sinulle 365 päivää
täynnä iloa, rakkautta ja terveyttä tilille 2019.
Käytä ne hyvin.
Hyvää Uutta Vuotta!


Säilyttäköön uusi vuosi
sen mitä rakastat.
Tuokoon tullessaan
mitä kaipaat.
Vieköön mennessään
mitä taakkana kannat."

ps. 
Ehkä minäkin alotan jälleen huomenna liikunnallisen vaiheen elämässän. 💗

sunnuntai 2. syyskuuta 2018

Rullilla

Aittoja kauppatorilla.

Katse Patosillalta Tuiraan. Taustalla, suihkujen takana, Raatin kentän valomastot.
...jee, mähän kävin luistelemassa.
Reilun kymppikilsan kierros kaupungissa johdatti minut muistojen äärelle.

Vietin ensimmäiset Oulu-vuoteni tuossa purkurakennuksessa.
Tulin Ouluun elokuussa 1969, Merikosken ammattikouluun ja tuo purkutalo oli asuntolamme.😲

entinen Merikosken ammattikoulun oppilasasuntola (nyk. Luovi)
vanhaa puretaan ja uutta rakennetaan

purettua 'tietoliikennettä'

lauantai 1. syyskuuta 2018

Hyötyliikuntaa


nämä matkaluistimet olen jo hävittänyt 😆

"vanhassa vara parempi" -  nämä on vielä tallessa

Nykyisin kaikki tekemiseni on pelkkää hyötyliikuntaa. Koko ajan olen liikkeessä, mutta varsinainen suorittaminen on loppunut. En saa itseäni enää edes lenkille, saati juoksemaan tai rullille.
Tuntuu, että aika ei riitä.
Viikon olen  nyt suunnitellut, että pitäisi käydä rullaluistelemassa, mutta en vain saa haastettua itseäni liikkeelle vaikka mieli tekee, aina on jotakin muuta. Tärkeämpää!

Syksyn lehdet putoavat kohta ja sitten on jo myöhäistä.
Huomenna! ...ehkä?

Näitä varten piti liikkua, mutta nyt harjoittelusta taitaa puuttua motiivi?

HCM-mitalit: 1992, 1994, 1995, 2007, mutta
viimeinen puuttuu (2010 keskeytys/30 km)
.

maanantai 19. maaliskuuta 2018

Hiihtokeli

Iinatin reitti

Mukava hiihtokeli tänään. Kuusikkoisilla pätkillä oli paljon havun neulasia, mutta puhtaita hankiakin löytyi.   
Aurinkoista kevättä ! 😎

torstai 8. maaliskuuta 2018

Hyvä kymppi viikko

Viikko kymmenen on täällä pohjoisessa hiihtolomaviikko. Kaupungissa on ollut hiljaista.
Minulla ei enää ole lomaviikkoja, mutta joskus on sentään aktiivisia viikkoja ja tämä on ollut sellainen.

Sunnuntaina 4.3.-18 
Sauvakävelin monta tuntia ja matkaakin tuli 12 km vaikka innostuin taas kuvaamaan, kun oli niin kaunis aurinkoinen pakkaspäivä.

Sokeri-Jussi
Tässä Sokeri-Jussin kulmilla oli niin kaunista. Sininen taivas ja vanha punamullan värinen rakennus toi mieleen  kauniin kapppaleen "Tämä taivas, tämä maa" - hyvä etten itse alkanut laulamaan, vaan etsin  netistä




Maanantai 5.3.-18
Aamuvarhaisella lähdin jälleen kävelmään ja kävin merellä. Aikaa kului jälleen, mutta matkaa kertyi viitisen kilometriä. Hieno keli edelleen, vaikka tuulinen.  Tapasin kaksi iäkästä naista, jotka olivat menossa pilkille ja yhden nuoten naisen joka oli ulkoiluttamassa koiraansa meren jäällä. Muutama sana vaihedttiin ja jokainen jatkoi matkaansa.
- minäkö lyhytjalkainen? :)

merellä tein perinteisen enkelinkuvan hangelle

yksi Nallikarin Talvikylä-veistoksista

Tiistai 6.3. -18
Kävin uimahallin kuntosalilla. Tunnin verran testailin laitteita, mutta silti ihan ok aloitus.
Raatin uimahalli


Keskiviikko  7.3. -18
Pakkas aamu, mutta kävin pikaisesti kauppareissun sauvakävellen. Matkaa tuli 2,5 km.


Torstai 8.3.-18
Käytiin porukalla Nallikarin talvikylässä. Kävelyä reilut 2 km.

sunnuntai 18. helmikuuta 2018

Tavoitteena terveellisempi elämä


 Olen aina ollut sitä mieltä, että "Matkalla maailmassa ei koskaan tavata sattumalta ja käteeni osuu juuri se kirja, jota tarvitsen."

  ... ja näillä evällä mennään.
Olen liikkunut aiempaan verrattuna todella vähän ja siksi kroppa on jumissa ja olo tukkoinen. Paikkoja särkee ja flunssat ottaa vallan heti, jos joku jossakin aivastaa.
Nyt olen päättänyt tavoitella terveellisempää elämää, vaikka en tästä nuorru, enkä enää ehkä juokse sitä viimeistä maratoniani.
Elintapani ovat yleisesti ottaen terveelliset, 'syön terveellisesti, en juo, en tupakoi, enkä kovin paljon edes kiroile', mutta silti jossakin mättää.

...joten, palataan noihin kirjoihin.
Viime viikkoina käteeni on osunut mitä kummallisempia kirjoja, joita olen sitten lukenut, koska ne ovat 'vaatineet' sitä.  Kaikki liittyvät jollakin tapaa elämänlaadun ja olon korjaamiseen.

Pyhiinvaellus
takakansi
















Marraskuussa 2017 käteeni osui Paolo Coelhon kirja, Pyhiinvaellus
Löysin tämän kirjan sattumalta ja se "puhutteli" minua. Odotin innolla minkälaisia tuntemusia sen lukeminen herätti. 😊

Vuosikausia suuri haaveeni on ollut vaellusmatka Santiago de Compstelaan.
Enää en uskalla lähteä niin haastavalle matkalle, joten luovun haaveesta ja tyydyn Paolo Coelhon kokemuksiin.

... ja kylläpä tämä 'vaellus' tosiaan kesti!
Aloitin lukemisen 3.11.-17 ja 'perillä' olin 3.2.-18, vaikkakin kävellen olisin ollut perillä jo paljon aiemmin. 😆  Mielenkiintoista oli, että missään vaiheessa ei tullut mieleen jättää kirjaa kesken!
Luulen, että 'matkani' ajankohta oli väärä, sillä iltayöstä uni voitti aina heti, ensimmäisen 'askeleen' jälkeen.
Tämä oli kuitenkin todella mielenkiintoinen, vaikka ei ihan tavallinen vaellusreissu.


Seuraavaksi löysin  Hyvät hiilarit -kirjan joka herätti tarkkailemaan painon nousua.

Paino on noissut noin 1kg / vuosi, tällä vuosikymmenellä. Ei kovin hälyyttävästi, mutta silti ollaan jo lievän ylipainon lukemissa.

Tämän kirjan myötä olen vähentänyt leivän ja pullan syöntiä sekä tarkkaillut hiilarien laatua.  Muutenkin olen nyt syönyt paremmin ja riittävästi verrattuna entiseen. Nyt syön 5 kertaa päivässä.
Ennen söin kerran päivässä ja muuten napostelin.

Nyt paino on lähtenyt laskuun.
Hitaasti, mutta toivottavasti myös pysyvästi.


Probiooteista luin Kärkkäisellä

Fermix
12.2.2018
Fermix probiootti ja prebiootti juomalla aloitin suolistobakteerien parannuskuurin.

Onko kokemuksia tästä? (2 dl aamulla tyhjään vatsaan). Kyllä tämän on pakko olla terveellistä - on nimittäin aika tuhtia lientä, mutta makuun tottuu.

Suoliston salaisuus

takakansi

Prisman pokkarien tarjouskorista löysin tuon mielenkiintoisen Giulia Endesjn 'Suoliston salaisuus' kirjan. 

On kyllä ihan huippu ja lisäksi hauskasti kirjoitettu 'kakkakirja'. 

Kirjoittaja on lääkäri ja tutkija, josten asiatuntemustakin löytyy.


Aloitan ensi viikolla kuntosalilla, eläkeläisten ryhmässä. Se kuulostaa omissa korvissani aika toivottomalta, mutta jostakin on taas aloitettava.

Toivon, että innostun vielä hiihtelystä keväthangilla ja löydän hyvän juoksufiiliksen kesäksi.

lauantai 30. joulukuuta 2017

Taas vaihtuu vuosi



 Vuosi vaihtuu kohta, ja tämä kuluva (2017) vuosi on vierähtänyt taas lähes varkain.


En ole ehtinyt ns. treenaamaan oikeastaan millään tavalla, mutta sattuman varaisesti olen välillä testaillut 'nivelten liikkuvuutta' ja kokeillut että osaanko edes juosta enää. Toistaiseksi osasin vielä ainakin hölkätä. 🙆
Päivityksiä ei ole tullut tänne kirjattua, mutta onneksi ne taas löytyvät sykemittarista (Polar M430).

Mummon virkaa on tullut hoidettua tunnollisesti nämä kaksi viimeistä (2016 ja 2017) vuotta ja siksikin juoksut ovat jääneet vähemmälle. En silti valita, sillä mummoilu on hieno elämänvaihe.



30.12.2017 Meillä on niin kaunis kaupunki, että aina sitä pitää yrittää ikuistaa. 😍
Hämärä ehti laskeutua ennenkuin ehdin ulos, mutta silti tuli käveltyä kymppikilsan verran.

maanantai 25. joulukuuta 2017

Hyvää joulua ja parempaa uutta vuotta!




Hieno ulkoilukeli. 😃
Talven ensimmäinen hiihtely, vapaalla umpihankea, mutta hyvältä tuntui. Hiljakseen hiihtelin ja nautin raikkaasta ilmasta. 

Eikä ollut metsikössä ruuhkaa. Yhden hiitäjän tapasin, tervehdittiin ja muutama sana vaidettiin.