Heippati rallaa!

Hyvä liikuntaharrastus pitää myös ikääntyvän mielen ja kropan kunnossa.

Tiesithän, että kuvien ja tekstien kopiointi ei ole sallittua, mutta voit kyllä jakaa linkin tähän blogiin tai tekstiin. :)

lauantai 16. syyskuuta 2017

Lauantain vauniulenkki

Meiltä on tyttären pihaan, kävellen, tasan 8,5 km. Tehtiin taaperon kanssa matka rattailla.
Kävely on hidasta, aikaa kuluu ja tähänkin meni 1h 55 min.
Vaikka meillä ei ollutkaan kiire mihinkään, niin välillä kävi kyllä mielessä, että olisi pitänyt laittaa rullikset jalkaan, niin matka olisi joutunut paremmin.
Toisaalta ... koko kesänä en ole ehtinyt rullaluistimille, joten oli  varmaan turvallisempi valinta pysytellä ihan vain maajalassa.

tulokset:

  • kulutetut kalorit 644 kcal
  • askeleet 21948


Kuvassa silta johon kuorma-auto ajoi viikolla kippi pystyssä. 🤗

lauantai 19. elokuuta 2017

MBT-kengät ja sauvakävely

kävelytekniikka MBT-kengillä

Sauvakävelyn oikea tekniikka
Muistin,  että MBT:n kenkäni ovat olleet monta vuotta kaapissa,  käyttämättä. Päätin korjata asian välittömästi.  Aamulenkille varustauduinkin lenkkareitten sijaan 'iki-ihanilla'  MBT- sandaaleilla ja 5 cm ylipitkillä kävelysauvoilla.


... jaa, että Miksikö liian pitkät sauvat?

Syy on yksinkertainen:
Olen unohtanut (3 x jälleen) omat sauvani johonki kauppaan ja käytän nykyisin mieheni sauvoja. Tällä kertaa ne olivat sopivan mittaiset, koska MBT kenkien pohjat ovat normaalikenkiä paksummat ja sauvat tuntuivatkin ihan omilta. 💁

Aluksi vähän pähkäilin tuon yhdistelmän toimivuutta. Hyvältä se tuntui ja jälkeenpäin googlaamalla löysin asialle myös vahvistusta Varuste. net sivustolta, josta ohessa itseä kiinnostaneet havainnot.

"Soveltuvatko MBT jalkineet sauvakävelyyn?
MBT –jalkineet soveltuvat erinomaisesti sauvakävelyyn edellyttäen, että sekä kävely- että sauvakävelytekniikka ovat kunnossa.
Ei pidä harppoa askelta edestä tai asettaa sauvoja askeleen eteen. Lantion pitää asettua askeleen päälle ja jalan vienti taakse tapahtuu sekä takareidellä että istumalihaksella. Sauvatyöntö suuntautuu takaviistoon ja vastakkaisen jalan työntö samansuuntaisesti ilman varpailta puristamista.

Muista kuitenkin, että ensin sinun tulisi totutella kävelemään oikein ja mukavasti MBT jalkineilla ennen kuin käytät niitä aktiivikuntoiluun.

ps. Jalkineiden rakenne ja toiminnallisuus eivät sovellu kovavauhtiseen juoksuun ja päkiältä ponnistaminen voi rikkoa jäykän pitkittäisrakenteen. Reipas kävely ja hidas hölkkä (Kts. Käyttöönotto-opastus) ovat suositeltavia kuntoilumuotoja MBT jalkineilla."


"Sopivatko MBT:t akillesjänne-  ja nivelvaivoista kärsiville?

MBT-jalkineet eivät vaikuta varsinaisesti akillesjänteen pituuden venymiseen. MBT-jalkineilla kävellessä kuitenkin kuormitus akilleksen alueelle vähenee. Tämä johtuu siitä, että MBT-jalkineilla kävellessä nilkan dorsifleksiokulma eli nilkan koukistuminen on pienempi työntövaiheessa kuin tavanomaisilla kengillä.

Lisäksi MBT:t aktivoivat niitä lihaksia, joita kävelyssä ja seistessä käytämme, jolloin jalkineet lisäävät myös aineenvaihduntaa ja verenkiertoa ko. alueilla. Tämä taas omalta osaltaan lisää esim. akillesjänteen elastisuutta. MBT:t myös ohjaavat ryhtiämme suorempaan kävelyasentoon, jolloin selkäranganseutuun ja niveliin kohdistuva kuormitus vähenee.

Eli toisin sanoen kengän hyödyt ovat hyvät ajatellen koko 'kineettistä ketjua'."

Lisää MBT-kengistä täältä.

maanantai 14. elokuuta 2017

Mittarin (M430) testausta

Kävin aamulla tetaamassa uutta mittaria sauvakävelylenkillä ja hyvi toimi. Rantareitillä on kaksi kuntolaitepistettä, joissa en nyt pyshtynyt mutta pitänee joskus poiketa.  Merijalinrannassa on ollut kuntopaikka jo pidempään, mutta nyt huomasin että Raatissa, Kuusisaarta vastapäätä on uusi laitepaikka ja uusitun Kuusiaaren nokalla on myös laituri ja uimaranta.

Aamulla sauvakävelyä  6 km 
kesto: 1h 5 min
keskivauhti 10:52 min/km, maks. 08:34min/km
sykkeet: keskisyke 114 bpm /maks. 128 / min. 64
kalorit: 308 kcal

Koko päivä tulos:
Päivittäinen aktiivisuustavoite 191 %
Askeleita /pv 16087 askelta (10,0 km) 
Poltettuja kaloreita
/pv 1947 kcal

Polarin koe uudelleen linkki.

Jälleen uusi mittari

Polar M430 

No joo, kyllä olen laiteriippuvainen!
Tavoitteni oli elää ilman mittareita ja reilun vuoden pärjäsinkin ilman, mutta kunto laski, erittäin hyvästä tyydyttävään ja se ei oikein tyydytä.😬


Olen huomannut, että tarvitsen jonkinlaisen motivaattorin, koska liikun yleensä yksin.
... siispä, kävin taas ostamassa sykemittarilla varustetun rannetietokoneen (taitaa olla jo viides Polar, mutta kaikki olen myynyt käytettynä eteenpäin, kun uusia ominaisuuksia on tullut).

Tässä on ehdottomasti parasta sisään rakennettu gps ja sykemittaus ranteesta.

Tämä (M430) vaikuttaa suorastaan mukavalta. Ominaisuuksia on lähes saman verran kuin edellisessä (V800), joka oli tarkoitettu aktiiviurheilijoille. Tämän etu on juuti tuo 'kaikki samassa laitteessa', eikä erillistä sykevyötä tarvitse käyttää. Sanoisin, että helppo ja mukava 'mummon mittari'.

Aattelin heti aamusta viedä tätä vähän kävelylle! :)

maanantai 1. toukokuuta 2017

Enkelinkuvia keväthangella

keväthanki 
enkelinkuva

Eräänä aamuna, pääsiäisen aikoihin kävelin puhtailla keväthangilla ja yllättäen iski ylitsepääsemätön halu tehdä hangelle enkelinkuvia niinkuin ennenvanhaan, lapsena.
Vilkuilin ympärilleni. Kehtaisinko? Muut kulkijat olivat sen verran kauempana, että rohkaisin mieleni ja heittäydyin hangelle. Kuvassa yksi tuotoksistani, - ei hassunpi, vai mitä! 😅 😎

Katselen yleensä aina keväisin kateellisena ihmisiä, jotka ovat talvenkin jälkeen hyväkuntoisia ja juoksu kulkee. Itsellä ei nykyisin tule talvella liikuttua, kun satunnaisesti. Yksin ei viitsi lähteä hiihtämään, eikä muutenkaan tarkene ulkona puuhastella. Muutaman kerran kävin hiihtämässä talvella, mutta se ei vain innosta. Keväällä joudun aloittamaan aina lähes nollatilanteesta.

Huhtikuussa innostuin ja ajattelin että aloitan oikein kunnollisen elämäntaparemontin ja huomasin taas kerran miten hyvä fiilis siitä tuleekaan, kun lähtee liikkeelle. 😉
Otin jälleen SportsTrackerin käyttöön, että se antaisi lisää motiivia.

29.4. pihatöitä 3h
28.4. kävelyä 1h 18 min
19.4. potkupyörällä 13 km, 1h 35 min
18.4. kävelyä 2h 00 min
17.4. lumitöitä 2h
16.4. kävelyä 1h 13 min
11.4. kävelyä 1h 10 min
10.4. kävelyä 1h 52 min
02.4. kävelyä 1h 45 min

31.3. juoksulenkki 30min

tiistai 14. helmikuuta 2017

Hyvää Ystävänpäivää ja mukavaa kevättä!

Hyvää ystävänpäivää sinulle ja mukvaa kevättä!
... ja tässä vielä mukavaa juoksumusaa
 Tuure Kilpeläinen ja Kaihon karavaani - Ystävänpäivä
 https://www.youtube.com/watch?v=r0pehvh4tCE&feature=share

tiistai 17. tammikuuta 2017

Talven 2017 eka hiihtely

17.1.20117
Ihan pakko! 
... nimittäin kertoa, että kävin hiihtelemässä.
Menin perinteisellä ja nautiskellen, ilman kelloja ja mittareita.
Edes Sport Trackeria en viitsinyt käyttää ja se oli niin mukavaa!


... heh, silti huomasin kuvatessani, että mielessä kävi ajatus
"Pitäiskö laittaa mittari tauolle?" 🙅🙈
No, nyt saunaan!

ps. Olen myynyt pois kaikki syke- ja suorituskykyä mittaavat laitteet. Ei enää mittareita!