Heippati rallaa!

Hyvä liikuntaharrastus pitää myös ikääntyvän mielen ja kropan kunnossa.

Tiesithän, että kuvien ja tekstien kopiointi ei ole sallittua, mutta voit kyllä jakaa linkin tähän blogiin tai tekstiin. :)

lauantai 30. joulukuuta 2017

Taas vaihtuu vuosi



 Vuosi vaihtuu kohta, ja tämä kuluva (2017) vuosi on vierähtänyt taas lähes varkain.


En ole ehtinyt ns. treenaamaan oikeastaan millään tavalla, mutta sattuman varaisesti olen välillä testaillut 'nivelten liikkuvuutta' ja kokeillut että osaanko edes juosta enää. Toistaiseksi osasin vielä ainakin hölkätä. 🙆
Päivityksiä ei ole tullut tänne kirjattua, mutta onneksi ne taas löytyvät sykemittarista (Polar M430).

Mummon virkaa on tullut hoidettua tunnollisesti nämä kaksi viimeistä (2016 ja 2017) vuotta ja siksikin juoksut ovat jääneet vähemmälle. En silti valita, sillä mummoilu on hieno elämänvaihe.



30.12.2017 Meillä on niin kaunis kaupunki, että aina sitä pitää yrittää ikuistaa. 😍
Hämärä ehti laskeutua ennenkuin ehdin ulos, mutta silti tuli käveltyä kymppikilsan verran.

maanantai 25. joulukuuta 2017

Hyvää joulua ja parempaa uutta vuotta!




Hieno ulkoilukeli. 😃
Talven ensimmäinen hiihtely, vapaalla umpihankea, mutta hyvältä tuntui. Hiljakseen hiihtelin ja nautin raikkaasta ilmasta. 

Eikä ollut metsikössä ruuhkaa. Yhden hiitäjän tapasin, tervehdittiin ja muutama sana vaidettiin.



sunnuntai 5. marraskuuta 2017

Reippailemassa potkupyörällä

Ideaparkissa vielä lehdet koivuissa 

...oi voi, kun tuli niin hikiki! 😄
Kävin reippailemassa potkupyörällä vajaan 18 km lenkin.
Mukava keli, +2 astetta. Lumet on melkein lähteny, mutta pyöräteillä oli käytetty ihan oikeaa hiekkaa, joka toimii hyvin. Muutamissa koivuissa on vielä lehdet ja pihlajissa runsaasti marjoja.


Mukavaa sunnuntaita!


Pihlanjanmarjoja Koskelassa

hyvin hiekoitettu reitti Ritaharjussa
Polar 430:
aika: 2:05:50
matka: 17 km 450 m
kalorit: 684 kcal
sykkeet: keskisyke 127 bpm
maks. 155  |  min. 77


Linkki: PolarFlow

keskiviikko 27. syyskuuta 2017

Polar M430 korkeuden mittaus

Polar V800
Polar M430
Olen kovasti tykännyt täsätä uudesta (Polar M430) mittaristani, koska tämä ottaa sykkeen ranteesta eikä sykevyötä tarvitse käyttää, Tämä on huomattavasti mukavampi arkisessa käytössä, kuin entinen (Polar V800).

Huomasin kuitenkin, että M430  ei näytä reitin korkeustietoja oikein.
Reitit kulki välillä useita metrejä merenpinnan alapuolella vakka todellisuudessa liikuin ihan kuivalla maalla, vaikkakin meren rannan läheisyydessä.
Arvlin, että ongelma liittyisi jotenkin sateliitteihin.

Laitoin Polarille viestiä ja sain vastauksen kysymykseeni melko nopeasti, alle 48 tuntia.


  • "M430 mittari käyttää korkeuden mittaamiseen GPS-signaalia, V800 mittari taas käyttää sekä GPS:ää että barometria, joten V800 voi yleensä näyttää korkeuslukemat tarkemmin.

    M430 näyttää GPS OK tekstin, kun se löytää neljä sateliittia. 4 sateliittia riittävät reitin/ nopeuden piirtämiseen.  Kuitenkin, jotta korkeuden mittaus toimii, M430 tarvitsee näkyvilleen 6 sateliittia.

    Joten on hyvä odottaa vielä 1-2 minuuttia, kun GPS OK on tullut näyttöön, ennenkuin lähdet liikkeelle/ aloitat harjoituksen, jotta korkeuden mittaus toimii mahdollisimman hyvin."


Pitäänee kokeilla noilla ohjeilla.
Toivottavasti toimii, sillä Lapin vaelluksilla korkeuserot ovat ihan eri luokkaa kun täällä lakeuksilla.

lauantai 16. syyskuuta 2017

Lauantain vaunulenkki

Meiltä on tyttären pihaan, kävellen, tasan 8,5 km. Tehtiin taaperon kanssa matka rattailla.
Kävely on hidasta, aikaa kuluu ja tähänkin meni 1h 55 min.
Vaikka meillä ei ollutkaan kiire mihinkään, niin välillä kävi kyllä mielessä, että olisi pitänyt laittaa rullikset jalkaan, niin matka olisi joutunut paremmin.
Toisaalta ... koko kesänä en ole ehtinyt rullaluistimille, joten oli  varmaan turvallisempi valinta pysytellä ihan vain maajalassa.

tulokset:

  • kulutetut kalorit 644 kcal
  • askeleet 21948


Kuvassa silta johon kuorma-auto ajoi viikolla kippi pystyssä. 🤗

lauantai 19. elokuuta 2017

MBT-kengät ja sauvakävely

kävelytekniikka MBT-kengillä

Sauvakävelyn oikea tekniikka
Muistin,  että MBT:n kenkäni ovat olleet monta vuotta kaapissa,  käyttämättä. Päätin korjata asian välittömästi.  Aamulenkille varustauduinkin lenkkareitten sijaan 'iki-ihanilla'  MBT- sandaaleilla ja 5 cm ylipitkillä kävelysauvoilla.


... jaa, että Miksikö liian pitkät sauvat?

Syy on yksinkertainen:
Olen unohtanut (3 x jälleen) omat sauvani johonki kauppaan ja käytän nykyisin mieheni sauvoja. Tällä kertaa ne olivat sopivan mittaiset, koska MBT kenkien pohjat ovat normaalikenkiä paksummat ja sauvat tuntuivatkin ihan omilta. 💁

Aluksi vähän pähkäilin tuon yhdistelmän toimivuutta. Hyvältä se tuntui ja jälkeenpäin googlaamalla löysin asialle myös vahvistusta Varuste. net sivustolta, josta ohessa itseä kiinnostaneet havainnot.

"Soveltuvatko MBT jalkineet sauvakävelyyn?
MBT –jalkineet soveltuvat erinomaisesti sauvakävelyyn edellyttäen, että sekä kävely- että sauvakävelytekniikka ovat kunnossa.
Ei pidä harppoa askelta edestä tai asettaa sauvoja askeleen eteen. Lantion pitää asettua askeleen päälle ja jalan vienti taakse tapahtuu sekä takareidellä että istumalihaksella. Sauvatyöntö suuntautuu takaviistoon ja vastakkaisen jalan työntö samansuuntaisesti ilman varpailta puristamista.

Muista kuitenkin, että ensin sinun tulisi totutella kävelemään oikein ja mukavasti MBT jalkineilla ennen kuin käytät niitä aktiivikuntoiluun.

ps. Jalkineiden rakenne ja toiminnallisuus eivät sovellu kovavauhtiseen juoksuun ja päkiältä ponnistaminen voi rikkoa jäykän pitkittäisrakenteen. Reipas kävely ja hidas hölkkä (Kts. Käyttöönotto-opastus) ovat suositeltavia kuntoilumuotoja MBT jalkineilla."


"Sopivatko MBT:t akillesjänne-  ja nivelvaivoista kärsiville?

MBT-jalkineet eivät vaikuta varsinaisesti akillesjänteen pituuden venymiseen. MBT-jalkineilla kävellessä kuitenkin kuormitus akilleksen alueelle vähenee. Tämä johtuu siitä, että MBT-jalkineilla kävellessä nilkan dorsifleksiokulma eli nilkan koukistuminen on pienempi työntövaiheessa kuin tavanomaisilla kengillä.

Lisäksi MBT:t aktivoivat niitä lihaksia, joita kävelyssä ja seistessä käytämme, jolloin jalkineet lisäävät myös aineenvaihduntaa ja verenkiertoa ko. alueilla. Tämä taas omalta osaltaan lisää esim. akillesjänteen elastisuutta. MBT:t myös ohjaavat ryhtiämme suorempaan kävelyasentoon, jolloin selkäranganseutuun ja niveliin kohdistuva kuormitus vähenee.

Eli toisin sanoen kengän hyödyt ovat hyvät ajatellen koko 'kineettistä ketjua'."

Lisää MBT-kengistä täältä.

maanantai 14. elokuuta 2017

Mittarin (M430) testausta

Kävin aamulla tetaamassa uutta mittaria sauvakävelylenkillä ja hyvi toimi. Rantareitillä on kaksi kuntolaitepistettä, joissa en nyt pyshtynyt mutta pitänee joskus poiketa.  Merijalinrannassa on ollut kuntopaikka jo pidempään, mutta nyt huomasin että Raatissa, Kuusisaarta vastapäätä on uusi laitepaikka ja uusitun Kuusiaaren nokalla on myös laituri ja uimaranta.

Aamulla sauvakävelyä  6 km 
kesto: 1h 5 min
keskivauhti 10:52 min/km, maks. 08:34min/km
sykkeet: keskisyke 114 bpm /maks. 128 / min. 64
kalorit: 308 kcal

Koko päivä tulos:
Päivittäinen aktiivisuustavoite 191 %
Askeleita /pv 16087 askelta (10,0 km) 
Poltettuja kaloreita
/pv 1947 kcal

Polarin koe uudelleen linkki.